Ако управлението на всяка една компания е трудоемка задача, то ръководенето на армия от сексапилини певици (голяма част със силикон, ботокс, присадена и изрусена коса) е висш пилотаж.
Чалгата е най-разпространеният и печеливш музикален жанр в България през последните години. Десетките изпълнителки и изпълнители са под покровителството на музикални продуценти, които се броят на пръстите на едната ръка. Участия в заведения, хонорари за събития, визия, клипове и текстове се определят от босовете. Има и творци, които се изявяват самостоятелно и разчитат само на името си.
Ако зад всеки успял мъж стои една жена, то зад почти всички фолк певици стоят мъже.
“Пайнер” започва през 1990 г. с пласирането на касетки, които вече са само мил спомен сред потребителите. Три години по-късно търговският нюх на собственика инж. Митко Димитров проговаря и бизнесът се разраства до пълно затваряне на “производствения цикъл” на всички продукти - от продуцирането им до готовия вид на пазара. Същата година е създадено и звукозаписно студио, а през 1995 г. Пайнера, както всички наричат дипломирания машинен конструктор, вече има и видеостудио. В наши дни и двете са оборудвани с техника на световно ниво. Постепенно компанията набира скорост, а изпълнителите стават все по-желани за участия в заведенията. В “Пайнер” решават клиповете на артистите им вече да не се излъчват по кабелни телевизии и през 2001 г. създават собствен тв канал - “Планета”. Шест години по-късно се появява и втори, за българска народна музика - “Планета фолк”. Създава се и тв медия с висока резолюция - “Планета HD”. Така на изпълнителите се изгражда ореол на звезди, които работят на професионално ниво.
Първата “легенда” на “Пайнер” и на жанра като цяло е русенката Глория. Тя извървява дългия път от клипове с лошо качество до продукции, които като цена и качество могат да конкурират MTV. Куп млади момичета тръгват по нейния път в стремежа да станат популярни и именно затова музикалната компания се превръща в тяхна цел. Защото силният продуцент гарантира участия, постоянни приходи от изяви и перманентно “въртене” на клиповете по “ведомствената” телевизия. Така в началото на новия век фирмата на инж. Димитров се превръща в манифактура за звезди. “Огън момичето” Камелия, русокосото барби Гергана, тийнейджърката Мария, заралийката Анелия и “пилето” Райна постепенно се превръщат в изпълнители, които привличат многохилядни почитатели по стадиони и площади. Пълнят дискотеки, вдъхновяват кръшни танци и милиони наздравици по кръчмите, звучат от всеки домашен купон... Петя от Добрич и Ваня от Айтос пък стават “красивите лебеди” Преслава и Ивана, без да подозират, че след години ще се превърнат в доминанти на жанра.
И за да бъдат отличени най-добрите, “Пайнер” и “Планета” създават началото на традицията за раздаване на награди. Месеци преди телевизията да навърши 10 г. - през декември т. г., 9 пъти са били раздавани статуетки. Наградата “Певица на годината”, разбира се, е най-желана. Ивана прави хеттрик (2003-2005), последвана от 4-годишната доминация на Преслава (2006-2009) и последната голяма призьорка - Галена (2010). Извън тях има голям списък с работещи за “Пайнер” - Тони Дачева, Малина, Есил Дюран, Магда, Андреа, Борис Дали, Константин, Милко Калайджиев, Илиян, Джена, Димана, Славка Калчева и т. н. Всички те се борят за друго голямо признание - да участват в лятното турне. В 7 поредни години (2004-2010) фолкаджийският керван обикаля цялата страна и се превръща в най-мащабното развлекателно събитие в новата ни история, събирайки десетки хиляди по площади и стадиони.
Зад всички тези успехи и мащабни проекти стои един-единствен човек - Митко Димитров. Преди време Кеворк Кеворкян дори каза, че от 10 г. той е реалният министър на културата. Шефът на музикалната компания обаче предпочита да е зад сцената, а в светлините на прожекторите да са неговите изпълнителки. Дава интервюта изключително рядко, но проговори два пъти пред “Труд”. Димитров каза, че фирмата му е смисълът на живота и отказал да е мажоритарен кандидат на ГЕРБ в Димитровград на парламентарните избори през 2009 г.
Той призна, че издържа бизнеса си от процентите от хонорарите на изпълнителите, а не от продажбите на дискове, тъй като музиката вече свободно се намира в интернет. Но явно има нюх, който му помага с лекота да открива “грозните патета” и да ги превръща в “красиви лебеди”. И така вече 21 години.
Иво Ангелов
Основател на фирмата е Виктор Христов Касъмов, но голям дял в нея има и неговият брат - Ненчо. Музикалната компания първоначално стартира с 13 изпълнители и екип от 10 души, но постепенно се разраства. Под "шапката" през годините преминават Николина Чакърдъкова, Володя Стоянов, Румяна Попова, Гуна Иванова, Севдалина и Валентин Спасови, Алисия, Емануела, Кати, Тони Стораро, Кали, Джина Стоева, Теодора, дует "Авеню" и др. "Ара" е издавала албуми дори на "Сигнал" и дует "Ритон".
През 2007 г. във фирмата настъпва разделение и се обособяват двете компании, известни и към днешна дата - "Ара мюзик" и "Диапазон рекърдс". Собственик на първата е Виктор Касъмов, а на другата - брат му Ненчо. При разделянето биват поделени и изпълнителите, като в "Ара" са Алисия, Джина Стоева, Емануела, Ивена, Джордан, Крум, Ива Давидова и др. В братската продуцентска къща остават Теодора, Тони Стораро, Славена, Ерик, Валентина и др. Общото е, че и двете музикални фирми залагат не само на чалга, но и на фолклор. Също така представляват едни от най-изявените композитори, текстописци и музиканти не само от България, но и от Македония, Сърбия, Албания и Румъния.
Злите езици говорят, че в основата на разлъката между роднините са жени и амбициите им да бъдат най-добрите в жанра. Ненчо повече от 6 г. е заедно с Теодора, а Виктор беше спряган за половинка на Емануела, въпреки че тази връзка остана само градска легенда.
Доказаният метод, че личната телевизия е най-добрият начин за промотирането на изпълнителите, е сред причините да се появи "Фен тв". В медията място намират всички изпълнители и на "Ара", и на "Диапазон", както и артисти от по-малки музикални компании. Отсъстват обаче певиците на "Пайнер", за които има само едно място за изява - "Планета". По "Фен тв" обаче се "въртят" не само чалга хитовете, но и поп музика, създадена както от родни певци, така и от световни "звезди".
Братята Касъмови са начело и на уникалния проект телевизия "Балканика", който обединява всички изпълнители от нашия полуостров. Подопечените на "Пайнер" отново не участват. Именно това е причината те да не бъдат номинирани на Балканските годишни награди, които вече се превърнаха в традиционно събитие и се провеждат всяка година в София. Освен това има и награди на "Фен тв", на които се отличават най-добрите през годината.
Ненчо и Виктор Касъмови предприеха смела бизнес крачка и решиха т. г. за първи път да организират лятно турне. Официално не потвърдиха, че се възползват от "нишата", освободена от "Пайнер" (виж страницата вляво). От компаниите им вече обявиха, че керванът от изпълнители ще премине през 8 града и както подхожда на истински звезди, концертите ще се провеждат на стадиони.
Виктор Касъмов обясни, че ще се разчита и на спонсори освен на билетите по 5 лв., за да се "избие" начинанието.
Макар и шефове на две фирми, с проектите си двамата братя се утвърждават сред лидерите в бизнеса и многократно са доказвали, че не са в конфликт. На официални събития Касъмови винаги демонстрират добро отношение един към друг.
Фирма Real Enterprises е създадена през април 2009 г. от Николай Първанов, (по-известен като Ники Китаеца, бившия възлюбен на Азис).
Негов верен “съратник” в начинанието е съпругата му Виолета, която допреди няколко години като певица редеше хит след хит. Най-известните изпълнители на лейбъла са бившият любим на Соня Немска - Денислав, и Бриана, която е с амбицията да стане кметица на гр. Левски на предстоящите местни изобри. Даяна, Исмералда, Елица, Ивелина и Мирослав са другите попълнения в “отбора”. Китаеца залага предимно на нови лица в бранша.
“Сънни мюзик” пък се ръководи от продуцента Крум Крумов. Под “крилото” му са Софи Маринова, Лияна, Антонина, Еми Стамболова, Виктор, Мира, Нел, Щилиян и рапърът Устата. Който единствен не е част от жанра, но често прави дуети с колежките си върху кръшни ритми.
Първопроходци бяха Сашка Васева и по-късно Таня Боева. Първите успешни стъпки в тази насока обаче направи Десислава, след като дълги години беше част от “Пайнер”. Напусна със скандал през 2003 г. Истински шок за нея беше, че продуцентите й бяха патентовали тогавашния й творчески псевдоним ДесиСлава и тя трябваше да се подвизава просто като Десислава. Освен това не можеше да представя песните, които са били създадени по време на престоя й в “Пайнер”. Така в опити да поддържа кариерата си тя създаде собствена телевизия - DSTV (която междувременно фалира - б. а.), а наскоро дори започна да пее комерсиални хитове, които нямат нищо общо с чалгата.
Друг “единак” е Азис. Кралят на попфолка обиколи няколко компании, преди да установи, че го търсят за участия постоянно и без да има продуцент над главата си. Азис е записвал песни за “Съни мюзик”, “Пайнер” и “Диапазон рекърдс”, а напоследък обяви, че въобще не ходи на участия. Излиза на сцена само в една популярна столична дискотека.
През 2009 г. приходите на “Пайнер” ООД са се свили до 6,516 млн. лв. при 7,875 млн. за 2008 г. Печалбата на фирмата е намаляла от 2,744 млн. на 1,4 млн. лева.
При “Ара аудио видео” ООД нещата изглеждат по подобен начин, но компанията е доста далеч от мащабите на “Пайнер”. За 2009 г. “Ара аудио видео” има приходи от 233 000 лв. спрямо 357 000 лв. за 2008 г. Официално печалбата е намаляла от 50 000 лв. на 20 000 лева. При “Диапазон рекърдс” ООД има известно подобрение на финансовите показатели - приходите за 2009-а растат до 349 000 лв. при 225 000 лв. година по-рано, а печалбата се увеличава от 22 000 лв. на 28 000 лева. Както “Пайнер”, така и “Ара...”, и “Диапазон...” не са представили счетоводни данни за 2010 г. в Търговския регистър. (Труд)
Чалгата е най-разпространеният и печеливш музикален жанр в България през последните години. Десетките изпълнителки и изпълнители са под покровителството на музикални продуценти, които се броят на пръстите на едната ръка. Участия в заведения, хонорари за събития, визия, клипове и текстове се определят от босовете. Има и творци, които се изявяват самостоятелно и разчитат само на името си.
Ако зад всеки успял мъж стои една жена, то зад почти всички фолк певици стоят мъже.
"Пайнер" - от касетки до десетки хиляди на мегдана
Безспорният властелин на пазара е музикална компания “Пайнер мюзик”, която може да се похвали с най-дългата история и най-известните имена в жанра. Фирмата извървява дългия път от производството на аудио- и видеокасети за България и чужбина до скъпи клипове с високо качество и собствени музикални телевизии.“Пайнер” започва през 1990 г. с пласирането на касетки, които вече са само мил спомен сред потребителите. Три години по-късно търговският нюх на собственика инж. Митко Димитров проговаря и бизнесът се разраства до пълно затваряне на “производствения цикъл” на всички продукти - от продуцирането им до готовия вид на пазара. Същата година е създадено и звукозаписно студио, а през 1995 г. Пайнера, както всички наричат дипломирания машинен конструктор, вече има и видеостудио. В наши дни и двете са оборудвани с техника на световно ниво. Постепенно компанията набира скорост, а изпълнителите стават все по-желани за участия в заведенията. В “Пайнер” решават клиповете на артистите им вече да не се излъчват по кабелни телевизии и през 2001 г. създават собствен тв канал - “Планета”. Шест години по-късно се появява и втори, за българска народна музика - “Планета фолк”. Създава се и тв медия с висока резолюция - “Планета HD”. Така на изпълнителите се изгражда ореол на звезди, които работят на професионално ниво.
Първата “легенда” на “Пайнер” и на жанра като цяло е русенката Глория. Тя извървява дългия път от клипове с лошо качество до продукции, които като цена и качество могат да конкурират MTV. Куп млади момичета тръгват по нейния път в стремежа да станат популярни и именно затова музикалната компания се превръща в тяхна цел. Защото силният продуцент гарантира участия, постоянни приходи от изяви и перманентно “въртене” на клиповете по “ведомствената” телевизия. Така в началото на новия век фирмата на инж. Димитров се превръща в манифактура за звезди. “Огън момичето” Камелия, русокосото барби Гергана, тийнейджърката Мария, заралийката Анелия и “пилето” Райна постепенно се превръщат в изпълнители, които привличат многохилядни почитатели по стадиони и площади. Пълнят дискотеки, вдъхновяват кръшни танци и милиони наздравици по кръчмите, звучат от всеки домашен купон... Петя от Добрич и Ваня от Айтос пък стават “красивите лебеди” Преслава и Ивана, без да подозират, че след години ще се превърнат в доминанти на жанра.
И за да бъдат отличени най-добрите, “Пайнер” и “Планета” създават началото на традицията за раздаване на награди. Месеци преди телевизията да навърши 10 г. - през декември т. г., 9 пъти са били раздавани статуетки. Наградата “Певица на годината”, разбира се, е най-желана. Ивана прави хеттрик (2003-2005), последвана от 4-годишната доминация на Преслава (2006-2009) и последната голяма призьорка - Галена (2010). Извън тях има голям списък с работещи за “Пайнер” - Тони Дачева, Малина, Есил Дюран, Магда, Андреа, Борис Дали, Константин, Милко Калайджиев, Илиян, Джена, Димана, Славка Калчева и т. н. Всички те се борят за друго голямо признание - да участват в лятното турне. В 7 поредни години (2004-2010) фолкаджийският керван обикаля цялата страна и се превръща в най-мащабното развлекателно събитие в новата ни история, събирайки десетки хиляди по площади и стадиони.
Зад всички тези успехи и мащабни проекти стои един-единствен човек - Митко Димитров. Преди време Кеворк Кеворкян дори каза, че от 10 г. той е реалният министър на културата. Шефът на музикалната компания обаче предпочита да е зад сцената, а в светлините на прожекторите да са неговите изпълнителки. Дава интервюта изключително рядко, но проговори два пъти пред “Труд”. Димитров каза, че фирмата му е смисълът на живота и отказал да е мажоритарен кандидат на ГЕРБ в Димитровград на парламентарните избори през 2009 г.
Той призна, че издържа бизнеса си от процентите от хонорарите на изпълнителите, а не от продажбите на дискове, тъй като музиката вече свободно се намира в интернет. Но явно има нюх, който му помага с лекота да открива “грозните патета” и да ги превръща в “красиви лебеди”. И така вече 21 години.
Иво Ангелов
Братя държат второто голямо парче от "пая"
Конкуренцията е причина да се повишава качеството. Именно затова съвсем логично след появата на пионера "Пайнер", през 1994 г. се ражда "Ара аудио видео". Основен предмет на дейността им са издателство и дистрибуция.Основател на фирмата е Виктор Христов Касъмов, но голям дял в нея има и неговият брат - Ненчо. Музикалната компания първоначално стартира с 13 изпълнители и екип от 10 души, но постепенно се разраства. Под "шапката" през годините преминават Николина Чакърдъкова, Володя Стоянов, Румяна Попова, Гуна Иванова, Севдалина и Валентин Спасови, Алисия, Емануела, Кати, Тони Стораро, Кали, Джина Стоева, Теодора, дует "Авеню" и др. "Ара" е издавала албуми дори на "Сигнал" и дует "Ритон".
През 2007 г. във фирмата настъпва разделение и се обособяват двете компании, известни и към днешна дата - "Ара мюзик" и "Диапазон рекърдс". Собственик на първата е Виктор Касъмов, а на другата - брат му Ненчо. При разделянето биват поделени и изпълнителите, като в "Ара" са Алисия, Джина Стоева, Емануела, Ивена, Джордан, Крум, Ива Давидова и др. В братската продуцентска къща остават Теодора, Тони Стораро, Славена, Ерик, Валентина и др. Общото е, че и двете музикални фирми залагат не само на чалга, но и на фолклор. Също така представляват едни от най-изявените композитори, текстописци и музиканти не само от България, но и от Македония, Сърбия, Албания и Румъния.
Злите езици говорят, че в основата на разлъката между роднините са жени и амбициите им да бъдат най-добрите в жанра. Ненчо повече от 6 г. е заедно с Теодора, а Виктор беше спряган за половинка на Емануела, въпреки че тази връзка остана само градска легенда.
Доказаният метод, че личната телевизия е най-добрият начин за промотирането на изпълнителите, е сред причините да се появи "Фен тв". В медията място намират всички изпълнители и на "Ара", и на "Диапазон", както и артисти от по-малки музикални компании. Отсъстват обаче певиците на "Пайнер", за които има само едно място за изява - "Планета". По "Фен тв" обаче се "въртят" не само чалга хитовете, но и поп музика, създадена както от родни певци, така и от световни "звезди".
Братята Касъмови са начело и на уникалния проект телевизия "Балканика", който обединява всички изпълнители от нашия полуостров. Подопечените на "Пайнер" отново не участват. Именно това е причината те да не бъдат номинирани на Балканските годишни награди, които вече се превърнаха в традиционно събитие и се провеждат всяка година в София. Освен това има и награди на "Фен тв", на които се отличават най-добрите през годината.
Ненчо и Виктор Касъмови предприеха смела бизнес крачка и решиха т. г. за първи път да организират лятно турне. Официално не потвърдиха, че се възползват от "нишата", освободена от "Пайнер" (виж страницата вляво). От компаниите им вече обявиха, че керванът от изпълнители ще премине през 8 града и както подхожда на истински звезди, концертите ще се провеждат на стадиони.
Виктор Касъмов обясни, че ще се разчита и на спонсори освен на билетите по 5 лв., за да се "избие" начинанието.
Макар и шефове на две фирми, с проектите си двамата братя се утвърждават сред лидерите в бизнеса и многократно са доказвали, че не са в конфликт. На официални събития Касъмови винаги демонстрират добро отношение един към друг.
Ники Китаеца налага нови имена в жанра
Две по-малки компании също се борят за дял от чалга пазара у нас.Фирма Real Enterprises е създадена през април 2009 г. от Николай Първанов, (по-известен като Ники Китаеца, бившия възлюбен на Азис).
Негов верен “съратник” в начинанието е съпругата му Виолета, която допреди няколко години като певица редеше хит след хит. Най-известните изпълнители на лейбъла са бившият любим на Соня Немска - Денислав, и Бриана, която е с амбицията да стане кметица на гр. Левски на предстоящите местни изобри. Даяна, Исмералда, Елица, Ивелина и Мирослав са другите попълнения в “отбора”. Китаеца залага предимно на нови лица в бранша.
“Сънни мюзик” пък се ръководи от продуцента Крум Крумов. Под “крилото” му са Софи Маринова, Лияна, Антонина, Еми Стамболова, Виктор, Мира, Нел, Щилиян и рапърът Устата. Който единствен не е част от жанра, но често прави дуети с колежките си върху кръшни ритми.
Десислава и Азис са “единаци”
Извън сянката на могъщите компании има и изпълнители, които търсят своето място, като се самопродуцират. Това означава, че не дават като другите сериозен процент от хонорара си на фирма. Липсата на процудент обаче ангажира тези артисти сами да си намират участия и да си плащат, за да бъдат излъчвани по някоя от телевизиите.Първопроходци бяха Сашка Васева и по-късно Таня Боева. Първите успешни стъпки в тази насока обаче направи Десислава, след като дълги години беше част от “Пайнер”. Напусна със скандал през 2003 г. Истински шок за нея беше, че продуцентите й бяха патентовали тогавашния й творчески псевдоним ДесиСлава и тя трябваше да се подвизава просто като Десислава. Освен това не можеше да представя песните, които са били създадени по време на престоя й в “Пайнер”. Така в опити да поддържа кариерата си тя създаде собствена телевизия - DSTV (която междувременно фалира - б. а.), а наскоро дори започна да пее комерсиални хитове, които нямат нищо общо с чалгата.
Друг “единак” е Азис. Кралят на попфолка обиколи няколко компании, преди да установи, че го търсят за участия постоянно и без да има продуцент над главата си. Азис е записвал песни за “Съни мюзик”, “Пайнер” и “Диапазон рекърдс”, а напоследък обяви, че въобще не ходи на участия. Излиза на сцена само в една популярна столична дискотека.
Кризата удари и музикалния бизнес
Икономическата криза не пощади и бизнеса на големите български музикални компании, показва справка в Търговския регистър.През 2009 г. приходите на “Пайнер” ООД са се свили до 6,516 млн. лв. при 7,875 млн. за 2008 г. Печалбата на фирмата е намаляла от 2,744 млн. на 1,4 млн. лева.
При “Ара аудио видео” ООД нещата изглеждат по подобен начин, но компанията е доста далеч от мащабите на “Пайнер”. За 2009 г. “Ара аудио видео” има приходи от 233 000 лв. спрямо 357 000 лв. за 2008 г. Официално печалбата е намаляла от 50 000 лв. на 20 000 лева. При “Диапазон рекърдс” ООД има известно подобрение на финансовите показатели - приходите за 2009-а растат до 349 000 лв. при 225 000 лв. година по-рано, а печалбата се увеличава от 22 000 лв. на 28 000 лева. Както “Пайнер”, така и “Ара...”, и “Диапазон...” не са представили счетоводни данни за 2010 г. в Търговския регистър. (Труд)
Няма коментари:
Публикуване на коментар